بهترین راهنمای عزت نفس عزت نفس

Wiki Article

گفتگوی ذهنی خود را تغییر بده، آن‌وقت حالت خراب نمی‌شود. شما هم سعی کرده‌اید که این‌گونه باشید. اما بعد از گذشت مدتی متوجه شدید که دوباره به همان حالت به همان هیجان برگشتید و احساس خوبی نسبت‌ به خود ندارید.

کلیت این گفتگوهای ذهنی در ذهن کودک به‌صورت کلامی انجام نمی‌شود و ازلحاظ هیجانی و احساسی در فضایی قرار می‌گیرد که گویا با خودش این‌گونه فکر می‌کند به‌مرور زمان و با این احساسات و هیجانات بزرگ می‌شود و کم‌کم این باور در او تبدیل به یک عادت فکری می‌شود و سپس دست به رفتارهایی می‌زند که ازقضا آن رفتار او را در نزد اطرافیانش و دوستانش «بی‌ارزش» می‌کند، مثلاً ممکن است که برای جلب‌ توجه دیگران بیش‌ از اندازه فرمان‌ بردار شود یا لودگی کند و یا این‌که این احساس «بی‌ارزشی» را در خود پنهان کند، خود را فرد خاصی می‌داند و در دام «خودشیفتگی» می‌افتد.

عوامل زیادی وجود دارد که بر عزت نفس تاثیر می گذارند. عوامل ژنتیکی که به شکل گیری کلی شخصیت کمک می کند تاثیر گذار هستند، اما معمولا این تجربیات ماست که از صفر تا صد عزت نفس را شکل می دهد.

در این پادکست روانشناسی درباره عواملی که سبب عزت نفس پایین در زنان و مردان می‌شود صحبت می کنم و توضیح می دهیم که دلایل عزت نفس پایین چیست؟چرا بسیاری از زنان و مردان در خود عزت نفس پایینی را تجربه می کنند؟ بسیاری از زنان و مردان تصویری از خودشان و بدنشان در ذهن شان دارند که بسیار غیر واقعی تر از خود واقعی شان است، مثلاً خودشان را قد کوتاه تر و چاق تر یا لاغرتر از آنچه هستند تصور می می‌کنند.

سپس شکست‌های خود را به یاد بیاورید و بار دیگر به جای نمره پایانی به تلاش‌های‌تان توجه کنید. بررسی کنید که تا چه اندازه از تمام توان‌تان استفاده کرده‌اید.

منظور از دیدگاه دقیق و درست این است که شما به توانایی‌ها و مهارت‌هایتان افتخار می‌کنید، اما از نقاط ضعف خود نیز آگاه هستید.

برای این‌که بتوانید عزت نفس فرزندان‌تان را افزایش دهید و بدانید که عزت نفس در کودکان یعنی چه ، به راهکارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم، توجه کافی داشته باشید:

 اگر فکر می‌کنید که برخی از افراد مانع رشد و پیشرفت شما می‌شوند، پس زمان کمتری را با آن‌ها سپری کنید و یا با آن‌ها در رابطه با احساسی که دارید، صحبت کنید.

مطالعه برخی کتاب‌ها لينک مقاله نیز به تقویت و افزایش عزت نفس کمک می‌کنند. برخی از این کتاب‌ها به شرح زیر هستند:

اما اعتماد به نفس یک ویژگی کلی نیست و شما در هر زمینه‌ای که مهارت و توانایی بالایی داشته باشید، بدون شک در آن زمینه اعتماد به نفس بالایی خواهید داشت.

شکست خوردن هنگام انجام کاری خارج از منطقه آسایش کاملاً طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد.

 برخی از افکار مانند کمال‌گرایی می‌توانند مخرب باشند. ترس و وحشت ناشی از کمال‌گرایی می‌تواند به نوعی مانع بر سر راه شما تبدیل شود.

در واقع زمانی که بعد از انجام کاری به خودتان نمره‌‌ای معقول برای تلاش‌ می‌دهید و خود را تشویق می‌کنید، بدون شک احساس ارزشمندی‌ کرده و عزت نفس‌تان را افزایش می‌دهید.

تقویت حس استقلال در کودک، می‌تواند او را به طور مستقیم به عزت نفس برساند.

Report this wiki page